אודות ה-CDR

מערכת ה CDR היא מערכת שפותחה על ידי חברת Bosch ונמצאת בשימוש בעולם החל משנת 2001 . תפקידה של מערכת ה CDR , היא לאחזר נתוני התרסקות ומכאן שמה Crash Data Retrieval . המערכת יודעת לזהות ולפענח נתוני רכב מ 65% מכלל סוגי הרכבים ו 88% מהרכבים החדשים בשוק.
ה CDR היא למעשה מערכת המשלבת ארבעה מרכיבים על מנת לקבל מידע מהרכב המעורב בתאונה ולפענח את קידוד היצרן:

  1. החומרה: חומרת ה CDR, היא אותם חלקים פיזיים המשמשים את הטכנאי ו /או האנליסט בהורדת נתוני מחשב הרכב אל קופסא ירוקה שהיא מעין החסן נייד או מדיה נשלפת (דיסק און קי), יחד עם סוגי כבלים ומתאמים שונים. בקצרה, החומרה היא קופסא המתחברת לרכב ו/או למחשב הרכב ומעתיקה ממנו את הנתונים הקיימים בזיכרון שלו.
  2. התוכנה: תוכנת ה CDR , היא תוכנת מחשב המותקנת על גבי מחשב, נייח או נייד, הנמצא בשימושו של האנליסט. תפקידה של התוכנה הוא להוריד את נתוני הרכב מהחסן ה CDR למחשב של האנליסט ולאחר מכן לפענח את הנתונים. בפיענוח הנתונים, הכוונה היא שנתוני הרכב מקודדים במחשב הרכב וכאשר הם מגיעים למחשב של האנליסט המחשב אינו יודע
    לתרגם את הקודים לשפה אנושית אלא באמצעות תוכנת ה CDR שבה קיימים פרוטוקולים ש ל יצרני הרכב. אותם פרוטוקולים הם “מילון המונחים” שמאפשר לתוכנה להמיר את הקודים של יצרני הרכב לשפה נהירה על גבי קבצים שונים כמו PDF .
  3. המודול: המרכיב השלישי הוא המודול או במילים אחרות מחשב המאסטר של הרכב. מחשב זה מתקשר באמצעות רשת תקשורת אלקטרונית עם יתר מחשבי הרכב אשר שולחים אליו את הנתונים שהם אוספים במהלך היות הרכב פעיל, וזאת באמצעות חיישנים ולוויינים שונים ברכב, כל רכב ואופן ורמת האבזור שלו על פי החלטת היצרן. בשונה משני הרכיבים הראשונים (התוכנה והחומרה) המודול איננו חלק אינטגרלי ממערכת ה CDR אלא מרכיב חיצוני לה הנמצא ברכב עצמו, אשר עמו מתקשרת מערכת ה CDR. ישנם מספר סוגים של מחשבי רכב (מודולים), כפי שמפורט בטבלת המונחים מטה אולם המודול העיקרי ממנו נשאבים הנתונים הוא מודול כריות האוויר או מחשב כריות האוויר, הנקרא בקיצור ACM .
  4. EDR: במחשב הרכב קיים זיכרון פנימי עליו נשמרים אירועי הרכב בעת תאונה על גבי רכיב הנקרא EDR ( (Event Data Recording, ובעברית: מקליט נתוני אירוע (מהווה חלק אינטגרלי מהמודול, למודול כריות אוויר ובכלל במודולים השונים) ישנו מקור אנרגיה עצמאי המאפשר המשך פעולה רציפה גם בעת קריסת מערכות הרכב והחשמל וכך, למעשה, גם בעת תאונה הרסנית ממשיך המחשב את עבודתו באיסוף הנתונים ושמירתם מפני מחיקה.

מאחר וכל יצרן מייצר את רכיביו השונים עם מחשבים המקודדים באופן שונה בפרוטוקולים ייחודיים, בעבר רק היצרן יכול היה לקרוא ולפענח את נתוני המחשב של רכבו, שכן היצרן הוא זה שכותב את הפרוטוקולים. אולם, משנת 1994 החלו יצרני הרכב לחתום על הסכמים עם חברות שהציעו תוכנה שתפענח את אותם הנתונים ולמעשה מכרו לאותן חברות את הפרוטוקולים של מחשבי שייצרו. באמצעות פרוטוקולים אלה מסוגלת תוכנת ה-CDR לפענח את הקודים של מחשבי הרכבים החתומים בהסכם עם חברת בוש.
לאור העובדה שחומרת ה CDR היא למעשה סוג של דיסק און קי שכל תפקידו הוא להעתיק את נתוני מחשב הרכב כפי שהם , מבלי שום יכולת עיבוד ושינוי נתונים ובד בבד התוכנה התומכת )תוכנת ה CDR -) מפענחת את אותם הנתונים )הקודים( שקודד היצרן באמצעות פרוטוקולים שהוא עצמו כתב, ניתן להסיק אודות מהימנותה הרבה של תוכנת ה CDR- ככלי לפענוח נתוני הרכב. לא בכדי מקבלים אותה כראייה קבילה בכל בתי המשפט בארצות אירופה ואמריקה יחד עם זאת, אין לראות בחוות דעת זו ומסקנותיה פקטור בלעדי העומד בפני עצמו לחקר האמת בתאונה, אלא להצליב את מידע זה יחד עם יתר המידע והראיות שבתיק החקירה.